Utredning av missförstånd

Uppenbarligen har några av mina blogginlägg tolkats totalt fel, av personer som inte känner mig och som normalt inte skulle läsa min blogg. Jag vill poängtera att denna blogg är till för mina vänner, som känner mig och vet hur min jargong skall tolkas. Då jag använt funktionen att fler läsare utöver mina vänner har tillgång till denna blogg så har självklart risken funnits att andra läsare kunnat tolka och som i det här fallet, totalt missuppfattat mina syften.
Det gäller framförallt mitt inlägg som handlade om instruktörer vid Medborgarskolan/Aktiv ungdom och där kontentan av inlägget var att merparten av dessa instruktörer hade namn som man i vardagligt tal inte skulle klassa som de mest frekvent använda inom svenska språket. Detta var från min sida inte på något sätt tänkt som ett påhopp på dessa personer eller ett förlöjligande av deras namn, utan ett rent konstaterande att merparten av instruktörerna inom denna moderna motionsform hade "konstiga" namn, i bemärkelsen ovanliga.
Jag förstår dock att detta kunde ge upphov till missförstånd, att rekryteringen skulle ha ett kriterie att instruktörerna skulle ha annorlunda namn, vilket jag såklart är medveten om att det inte existerade. Det här var bara ett fall av ironi och menat som ett skämtsamt inlägg, som jag inte menade något illa med. hade vederbörande känt mig som person så hade den med all säkerhet inte dragit de slutsatser som nu gjorts, dvs. att jag skulle ha rasistiska åsikter och vara avundsjuk (på vadå förresten??).

Jag vill därför klargöra att jag INTE på något sätt hyser rasistiska tankar och ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig. Det har aldrig varit min avsikt. Inte heller att baktala den kurs som jag under flera terminer sedan valt att deltaga i. Jag fann denna kurs mycket givande och utvecklande, vilket jag trodde framgick då mitt intresse för kursen var stort varav jag fortsatte under så många terminer.
Påpekandet om att jag tänkt skaffa gymkort, är även det ett fall av min självironi, då de som känner mig vet hurdan min inställning till gym är (dvs. en plats där jag inte alls kan se mig själv) och inte som ett hån mot pilates som träningsform, som det uppenbarligen uppfattades som.

Jag hoppas att denna ursäkt kommer till sin rätt och att den berörda kan förstå att detta är ett missförstånd.

Dock så vill jag i efterhand framföra lite kritik mot vederbörande instruktör, då ditt personangrepp på mig och mitt sätt
att utföra de övningar som instruerades vid tillfällena, som du så tydligt klargjorde i din kommentar att jag gjorde fel och inte alls hade någon talang i. Din roll som instruktör är faktiskt att tillrättavisa kursdeltagare när dessa gör fel, inte minst för att det är din roll som instruktör att lära ut rätt, men också för att undvika risken för skador. Jag hade uppskattat om denna kritik kommit fram tidigare, inte i efterhand som ett angrepp pga av att du missförstått mig i mina åsikter.
Om jag nu gjorde så fel, varför inte tala om det under kursens gång. Jag var där av ett egenintresse att lära mig pilates som motionsform och att då i efterhand få veta att man gjort dessa övningar fel, känns som ett bakslag och mina tankar om denna kurs som alltid varit väldigt positiva har nu fått en lite annorlunda karaktär. varför lägga massa pengar på att lära sig en typ av träning FEL?
Jag tyckte verkligen om att träna Pilates och har funderat på att återuppta min träning, men det har förskjutits på framtiden då jag flyttat från Linköping. Med andra ord så är enda anledningen till att jag inte fortsatt på din kurs i Pilates att jag inte längre är bosatt i stan.

Jag hoppas att min ursäkt nått fram, och att berörda tänker sig för innan de yttrar sig i saker de själva "inte har ett hum om". Ett tips till berörd instruktör är att tala om för dina kursare när de gör fel. Sånt är man mycket mer hjälp av under kursens gång än i efterhand, som ett personangrepp.

Kommentarer
Postat av: Anna

right on!!!

2008-09-28 @ 22:01:53
Postat av: Sara

Hahaha, underbart skrivet lindaleinen! mycket välformulerat måste jag säga ;) och BRA!

Postat av: Lina

What have I missed?? Låter helt knasen!



Linda!! Jag ska upp till Sthlm helgen den 8nov!! ska vi träffas då?!?!



kram kram

2008-09-30 @ 20:20:15
URL: http://linaka.blogg.se/
Postat av: Instruktör

Vist är pàhopp bästa försvar. Helt i din stil. :-> Som du kanske kommer ihàg gav jag instruktioner HELA tiden (hur, var, varför) sà jag blev hes. Kanske kommer du ihàg ocksà att jag aldrig kritiserar nàgon framför andra deltagare i gruppen utan uppmuntrar och bara korrigerar hur man gör rätt( som i ditt fall hände flera gànger).Om du själv har varit döv till instruktioner är ju inte mitt fel.

2008-10-13 @ 10:39:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback